Profil absolventa doktorandského štúdia (PhD.)

SILNOPRÚDOVÁ ELEKTROTECHNIKA

(študijný odbor 2675 eletrotechnika)

Absolvent 3. stupňa študijného programu Silnoprúdová elektrotechnika v odbore Elektrotechnika reprezentuje kvalifikovaného odborníka s unikátnymi vedomosťami a zručnosťami reflektujúcimi stávajúce a moderné trendy v odbore silnoprúdovej elektrotechniky. Ide najmä o oblasti elektroenergetiky, výkonovej elektroniky a elektrických pohonov, vrátane systémov pre automotívne a elektromobilitné aplikácie. Pridanou hodnotou štúdia odboru elektrotechnika v danom programe je rozšírenie vedomostí na oblasť riadenia uvedených systémov, vrátanetvorby, ladenia a implementácie riadiacich algoritmov.

Absolvent má široké odborné vedomosti z viacerých oblastí odboru, ktoré mu slúžia ako základ na uskutočňovanie výskumu a vývoja a vytvárania nových poznatkov v tradičných oblastiach odboru ako sú: metódy analýzy a syntézy energetických systémov, elektrotechnických systémov, výkonových polovodičových systémov a elektrických pohonov, ich návrhu a riadenia. Absolvent má odborné a metodologické vedomosti interdisciplinárneho charakteru, na základe ktorých sa môže profilovať v prienikových oblastiach ako je elektromagnetická kompatibilita, tepelný manažment, progresívne akumulačné systémy, vrátane elektrochemických a návrhu, ladenia a implementácie ich riadiacich algoritmov.

Absolvent je schopný, uplatnením vedeckých metód riešiť výskumné problémy v špecializovaných oblastiach energetiky, priemyslu, dopravy a iných aplikačných oblastiach v zmysle priorít formulovaných pre oblasti základného a aplikovaného výskumu. Absolvent je schopný preukázať systematické porozumenie študijnému odboru a osvojenie si zručnosti a metód vedeckého výskumu spojené s daným odborom zodpovedajúcim súčasnému stavu poznania v odbore elektrotechnika, ovláda a vie zvoliť konkrétne vedecké metódy
základného i aplikovaného výskumu v jednej z oblastí elektroenergetiky, výkonovej elektroniky, elektrických pohonov a ich priemyselných a dopravných aplikácií.

Absolvent je schopný kritickej analýzy, abstrakcie, hodnotenia a zovšeobecňovania danej problematiky a syntézy nových a zložitých konceptov. Preukazuje schopnosť koncipovať, konštruovať, realizovať a upravovať podstatnú časť výskumu s vedeckou integritou. Aplikuje a implementuje vlastné zistenia svojej teoretickej analýzy a svojho komplexného vedeckého výskumu pri riešení problémov. Svojím pôvodným výskumom prispieva k rozšíreniu hraníc vedeckého poznania prostredníctvom realizácie rozsiahleho súboru prác, z ktorých niektoré sú hodné recenzného publikovania na národnej alebo medzinárodnej úrovni. Absolvent sa vyznačuje nezávislým, kritickým a analytickým myslením, ktoré aplikuje v meniacich sa podmienkach.

Absolvent je pripravený na prezentáciu výsledkov dosiahnutých v rámci študovaného programu pred širokou odbornou verejnosťou. Je schopný prezentácie dosiahnutých výsledkov na odborných vedeckých sympóziách, konferenciách a workshopoch. Disemináciu výsledkov vedecko-výskumnej činnosti absolvent dokáže interpretovať nielen v materinskom, ale aj vo vybranom svetovom jazyku. Okrem prezentácie dosiahnutých výsledkov je schopný taktiež primerane tieto konfrontovať s odborným publikom. Aplikáciou nadobudnutých vedomostí dokáže, skúmané problémy analyzovať a hodnotiť, pričom spoločným menovateľom jeho práce je kreativita a tvorba, na najvyššej kognitívnej úrovni. Riešenie úloh a s tým spätých problémov, vníma ako výzvu. Výsledky svojej práce a taktiež iných odborných prác, vie zhodnotiť validným, spoľahlivým a transparentným prístupom. V procese konfrontácie výsledkov a zároveň v pedagogickom procese, vo vzťahu k študentom nižších stupňov štúdia, používa konštruktívnu spätnú väzbu. Z pohľadu akceptácie jeho výkonu, kladie maximálny dôraz na presnosť a kvalitu svojich výstupov. Pritom efektívne, tvorivo a erudovane využíva potenciál výkonnej výpočtovej techniky a dostupnej študijnej literatúry.

Absolvent je schopný zohľadniť spoločenské, vedecké a etické aspekty pri formulovaní výskumných zámerov a interpretácii výsledkov výskumu. Dokáže stanoviť zameranie výskumu a koordinovať tím v príslušnom vednom odbore. V akademickom a profesionálnom kontexte sa očakáva jeho schopnosť podporovať technologický, spoločenský alebo kultúrny pokrok vo vedomostne-založenej spoločnosti. V oblasti elektrotechniky a vyššie uvedených špecializácií je skúseným žiadaným odborníkom a jeho uplatniteľnosť na trhu práce je extrémne vysoká.